خرابي پلوس و رانندگي با پلوس معيوب چه خطر هايي دارد؟

مدیر

١٤٠٢-٣-٢٧

٣٨٩

خرابي پلوس چه نشانه هايي دارد؟

نيرويي که موتور خودرو توليد مي کند، توسط ميله يا قطعه مکانيکي به نام پلوس که به چرخ ها متصل است، به اين بخش از اتومبيل منتقل شده تا شرايط را براي حرکت خودرو مهيا سازد. حتما با همين تعريف کوتاه و ساده به اهميت اين قطعه پي خواهيد برد. بدون وجود پلوس (محوري با سرعت ثابت) خودرو قادر به حرکت نبوده و نمي تواند عملکرد مناسبي داشته باشد. از اين رو بايد به وضعيت سلامت اين قطعه توجه کرد تا در صورت بروز هرگونه مشکل، به موقع تشخيص داده و نسبت به رفع آن اقدام کرد. صداهايي که اين قطعه توليد مي کند، در عيب يابي و تشخيص ايرادات کمک کننده خواهد بود.

 

علايم خرابي پلوس

معيوب شدن پلوس به از کار افتادن خودرو و حرکت نکردن آن منجر مي شود. اين مسيله با علايم و نشانه هاي مختلفي همراه است که در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم؛ در صورت مشاهده اين علايم حتما به تعميرکار متخصص مراجعه کرده و نسبت به تعمير آن اقدام نماييد.

 

۱. لرزش هنگام رانندگي

لرزش خودرو هنگام رانندگي يا در حالت توقف دلايل متعددي دارد؛ از اين رو ممکن است کمي شما را به شک بيندازد که آيا ايراد از پلوس است يا قطعه ديگري خراب شده است. با اين حال اگر پس از عبور از يک چاله، برخورد به جدول يا اشياي ديگر لرزشي در اتومبيل خود احساس کرديد، احتمال مي رود که محور آسيب ديده باشد. لرزش بيش از حد، افزايش لرزش با بالا بردن سرعت و جهش هاي غير عادي حين رانندگي مي تواند بيانگر خراب شدن پلوس باشد. در اين صورت تنها راهکار، تعويض پلوس ماشين خواهد بود. صرف نظر از اين که لرزش خودرو به چه علتي ايجاد شده است، مشکل جدي بوده و بايد فورا به آن رسيدگي شود. چرا که هدايت اتومبيل در اين شرايط بسيار سخت و خطرناک است.

 

۲. روغني شدن داخل يا لبه لاستيک‌ها

ساختار پلوس به اين صورت است که مفصل آن يک روکش پلاستيکي حاوي روغن داشته و مانع از نشت روغن هنگام چرخش محور مي شود. آسيب ديدن اين روکش سبب خروج مايع روان کننده شده و فقدان اين مايع خرابي پلوس را به دنبال دارد. در صورت مشاهده روغن لبه لاستيک يا درون چرخ ها، فورا جهت سرويس اتومبيل خود اقدام نماييد. در واقع نشت روغن از لاستيک پلوس نشانه خرابي اين قطعه نيست اما کاهش روغن ممکن است مشکلاتي را براي پلوس خودرو به وجود آورد. بنابراين پيشنهاد مي کنيم چند وقت يک بار لاستيک هاي پلوس را بررسي کنيد تا اگر دچار نشتي شده اند، در اولين فرصت تعمير شوند.

 

۳. صداي تق‌تق

يکي ديگر از نشانه هاي خراب شدن پلوس، صداي تق تق شبيه در زدن است. شنيده شدن اين گونه صداها لزوما به معناي معيوب بودن پلوس نيست اما به هر حال خبر از بروز يک مشکل جدي در قطعات خودرو مي دهد که به بررسي و رسيدگي فوري نياز دارد. اگر صداهاي غير عادي بيشتر هنگام تعويض دنده شنيده مي شود يا اتومبيل شما نيروي کافي براي حرکت را ندارد بايد علت را در پلوس جست و جو کنيد. آسيب ديدن مفصل پلوس موجب عدم انتقال درست نيرو به چرخ ها شده که معمولا با بروز اين علايم همراه است.

 

۴. صداي کليک هنگام دور زدن

‌اگر هنگام دور زدن صداي کليک بلندي مي شنويد، ممکن است مفصل پلوس خودرو شما شل شده و فرسوده باشد. در اين مواقع نيز بهترين اقدام مراجعه به مراکز تعمير خودرو جهت بررسي وضعيت توسط تعميرکار ماهر و باتجربه است.

 

۵. عدم حرکت خودرو

گاهي اوقات ممکن است استارت زده و خودرو را در حالت دنده قرار داده باشيد، صداي غير طبيعي از موتور بشنيده نشده و اخطاري از طريق چراغ هاي داشبورد نشان داده نشود اما با اين حال اتومبيل شما ساکن بوده و قادر به حرکت نباشد؛ در اين صورت به احتمال زياد مفصل پلوس آسيب ديده و شکسته است. در چنين شرايطي فشار دادن پدال گاز و بالا بردن دور موتور تاثيري در به حرکت درآمدن خودرو نداشته و تنها راه حل تعمير يا تعويض پلوس خواهد بود.

 

۶. تقلاي ماشين براي حرکت

به طور کلي محورهاي خودرو انعطاف پذير هستند اما خم شدگي و آسيب ديدگي آن ها مي تواند بر اين ويژگي اثر گذاشته و در نتيجه کيفيت حرکت اتومبيل را تحت تاثير قرار مي دهد. چنانچه پلوس خودرو دچار نقص باشد، وقتي پدال گاز را فشار مي دهيد احساس مي کنيد که ماشين تحت فشار است، نيروي موتور به خوبي به چرخ ها منتقل نمي شود و در نتيجه ماشين به کندي حرکت مي کند.

 

۷. ناهماهنگي لنت ترمز

آسيب ديدگي پلوس مي تواند عملکرد ترمز را نيز مختل کند و خظرات جدي براي فرد راننده و سايرين به همراه داشته باشد. چرا که در اثر بروز اين مشکل لنت هاي ترمز ممکن است جا به جا شده و به اين ترتيب ترمز اتومبيل از کار خواهد افتاد.

 

دلايل خرابي پلوس خودرو

 

دلايل خرابي پلوس

پلوس خودرو قطعه مهم و حساسي بوده و عوامل مختلفي بر آن تاثير مي گذارد. در ادامه متداول ترين دلايل خرابي پلوس را بررسي خواهيم کرد:

 

۱. روان‌سازي ضعيف پلوس

براي آن که مفصل پلوس عملکرد مناسبي داشته باشد بايد به خوبي روان سازي شود. روغن کاري مناسب اين مفصل خاصيت انعطاف پذيري پلوس را تقويت کرده و به حرکت بهتر ماشين کمک مي کند. اگر روغن کاري به خوبي انجام نشود، علاوه بر افزايش اصطکاک و وارد شدن فشار بيشتر به پلوس، احتمال شکستن مفصل بيشتر شده و در نتيجه اتومبيل حرکت نخواهد کرد.

 

۲. لاستيک‌هاي فرسوده

لاستيکي شبيه چکمه بر روي مفصل پلوس کشيده شده که وظيفه محافظت از اين قطعه را بر عهده دارد. اين لاستيک نه تنها خللي در روان سازي مفصل ايجاد نمي کند، بلکه جلوي ورود آلودگي و ذرات گرد و غبار به داخل پلوس را مي گيرد. نکته اي که بايد در رابطه با اين قطعه در نظر داشته باشيد، طول عمر پايين آن است. اصطکاک و فشار زياد مي تواند باعث فرسودگي اين لاستيک ها شود. به همين دليل بررسي مداوم آن ها ضروري است.

 

۳. حمل بار زياد

طراحي پلوس به گونه اي است که توانايي تحمل بار زياد را داشته باشد. محورهاي جلو و عقب خودرو وظيفه تحمل وزن ماشين و مسافران را بر عهده دارند. برقراري ارتباط بين چرخ ها و خودرو نيز مسيوليت ديگر اين محورها است. پلوس ها هنگام شتاب گيري نيرو را به چرخ ها منتقل کرده و سبب چرخيدن آن ها مي شود. با وجود استحکام و تحمل وزن بالاي اين قطعه، در صورتي که بار بيش از حد در آن قرار گيرد، ممکن است ترک برداشته يا بشکند. بنابراين براي آن که از آسيب ديدن پلوس و اتصالات آن جلوگيري شود، لازم است به محدوديت باري که کارخانه براي هر خودرو در نظر گرفته توجه کنيد.

 

تعمير پلوس و هزينه آن

پلوس قطعه اي است که هم قابل تعمير بوده و هم مي توان در صورت لزوم آن را تعويض کرد. هزينه تعمير پلوس بسته به مدل خودرو و بخش آسيب ديده متفاوت است. براي تهيه اين قطعه جهت تعويض دو راه داريد؛ مي توانيد به مراکز مجاز فروش قطعات خودرو مراجعه کنيد و يا به شکل آنلاين از فروشگاه اينترنتي قطعات و لوازم يدکي خودرو کارستون خريداري نماييد.

 

پيشگيري از خرابي پلوس

خرابي پلوس مشکلي است که مي توان با رعايت برخي نکات ساده از بروز آن پيشگيري کرد. همه ويژگي هايي که در ادامه به آن اشاره مي کنيم در در کليه مدل هاي خودرو يکسان است؛ در همه ماشين ها هر چرخ داراي يک محور بوده و پلوس حفاظ لاستيکي حاوي روغن دارد. گريس موجود در اين محفظه از ساييده شدن فلز روي فلز جلوگيري کرده و حفاظ لاستيکي نيز مانع از ورود آلودگي به روغن مي شود. اگر اين لاستيک ها فرسوده يا پاره شوند، حرکت خودرو تحت تاثير قرار گرفته و اين مسيله را با توليد صداهاي غير عادي نشان مي دهد. بررسي مرتب لاستيک محافظ مفصل پلوس يکي از کم هزينه ترين و در عين حال موثرترين راه هاي پيشگيري از آسيب اين قطعه به شمار مي رود.

 

خطرات خرابي پلوس

آيا رانندگي با اتومبيلي که پلوس آن خراب شده است ايرادي دارد؟ اين سوالي است که در انتهاي مقاله قصد داريم به آن پاسخ دهيم. شايد اگر محور خودرو کمي خم شده باشد بتوان موقتا از آن چشم پوشي کرد و به حرکت ادامه داد تا به تعميرگاه رسيد اما در صورت آسيب کامل و جدي محور، بايد حتما از ادامه دادن مسير دست بکشيد چرا که ممکن است ماشين از کنترل شما خارج شده و اتفاقات خطرناکي روي دهد.
نشتي لاستيک پلوس هر چقدر هم اندک باشد به مرور سبب کاهش مايع روان کننده مي شود و ادامه رانندگي با اين شرايط هزينه بيشتري نسبت به تعويض پلوس دارد. رانندگي با پلوس معيوب حتي ممکن است به وقوع تصادفات خطرناک منجر شود. لذا چک کردن مستمر و به موقع اجزاي خودرو امري بسيار مهم و ضروري است.






نویسنده این مقاله

نويسنده، متخصص ورود محتوا سايت کارستون

©کلیه حقوق این سایت متعلق به کارستون می باشد