رانا

رانا

بررسي رانا

در سبد محصولات قابل عرضه ايران خودرو مي توان خودروهاي متنوعي را پيدا کرد و عموم آنان محدوده قيمتي نزديک به يکديگر دارند و همين موضوع باعث شده تا در نبود رقيب خارجي براي خودروسازان داخلي، محصولات ايران خودرو خودشان به عنوان رقيبي براي ديگر محصولات اين شرکت معرفي شوند!. در سال 1391، ايران خودرو محصولي جديد با نام رانا معرفي کرد و از آنجايي که مشتريان ايراني بويژه اقشار متوسط و پايين جامعه چاره اي جز خريد ماشين هاي ايراني ندارند، اين خودروي تکامل يافته براساس پژو 206 هم با استقبال خوبي در بازار مواجه شد، هرچند فروش آن به پاي محصولات پژو نرسيد. با اين حال شرکت هاي خودروساز داخلي طي سال ها فعاليت و کسب تجربه کافي، ياد گرفته اند که با اضافه کردن چند امکانات ساده و ايجاد تغييراتي در ظاهر خودرو، مي توانند محصولات قديمي خود را بروزرساني کرده و به عنوان خودروي مدل روز به بازار عرضه کنند و مشتريان براي خريد آن صف بکشند. به همين دليل پس از نسخه معمولي رانا و فعاليت چندين ساله آن در بازار، نسخه رانا پلاس رونمايي شد و با تغييراتي ساده و دريافت يکسري امکانات اضافه، به عنوان خودروي مدل روز وارد بازار شده و در دسترس مشتريان قرار مي گيرد.

داخل رانا

داستان در بخش طراحي داخل کابين کمي متفاوت‌ است، زيرا پژو 206 صندوقدار يکي از خودروهايي بود که در زمان ورود به بازار ايران، به دليل داشتن کابيني مدرن و با کيفيت تواست نظر بسياري از خريداران را به خود جلب کند. با اين حال رفته رفته با آغاز داخلي‌ سازي قطعات کابين، افت کيفيت هم آغاز شد و شاهد تنزل جدي در کيفيت متريال مصرفي در کابين پژو 206 صندوقدار بوديم. اين روند در سال 91 و با آغاز تحريم ‌ها و نرسيدن قطعات اصلي پژو به کشور شدت گرفت و قطعات چيني و ايراني جايگزين قطعات با کيفيت فرانسوي شد.

 

داخل رانا

 

اما کابين رانا که از طرحي مستقل بهره گرفته است، به عقيده بسياري از کارشناسان کاملا ناهماهنگ و ناموزون بوده که به هيچ عنوان احساس خوشايندي که درون کابين 206 به سرنشينان منتقل مي ‌شد را بازگو نمي ‌کند. موضوع ديگري هم که به وضوح در داخل کابين رانا مشاهده مي شود، جنس بي ‌کيفيت و نامرغوب داشبورد آن است که يکي از بزرگ ترين نقاط ضعف رانا در مقايسه با پژو 206 صندوقدار به شمار مي آيد. باوجود بازنگري طراحي در رانا، مشکمل کمبود فضاي پا براي سرنشينان عقب پژو 206 صندوقدار و هاچ بک به قوت خود باقي مانده و اين مشکل همچنان در خودروي رانا هم وجود دارد و از نقاط ضعف آن به شمار مي ‌رود.

خريد اقساطي رانا معمولي | Runna قسطي | اتوخسرواني

طراحي رانا

رانا در سال 1391 به عنوان محصول جديد ايران خودرو معرفي شد، اما اين خودرو در واقع همان خودروي پژو 206 صندوقدار است که در ظاهر و آپشن هاي خود تغييراتي تجربه کرده است، هرچند هنوز تعداد زيادي هستند که همان طراحي قديمي و تخم مرغي جذاب پژو 206 را بيشتر دوست دارند. در نماي جانبي و با نگاهي به فرم بدنه، طراحي درب هاي خودرو و يا حتي طراحي پنجره ها، مي توان خودروي پژو 206 صندوقدار را به خوبي مشاهده کرد، اما ايران خودرو با ايجاد تغييراتي در قسمت جلو و عقب خودرو سعي کرده تا به شما يک خودروي جديد را معرفي کند. در قسمت جلو تقريبا چهره خودرو به طور کامل تغيير کرده و بجاي چهره جذاب تر و بروز، شاهد يک طراحي اتوکشيده و ساده تري هستيم که صرفا يک طراحي جديد بر روي پلتفرم پژو 206 صندوقدار ارايه کرده است، اما اين طراحي باعث نشده تا جذابيت آن بيشتر از خودروي پژو 206 صندوقدار باشد.

 

رانا

 

با اين حال قسمت عقب طراحي بهتري نسبت به خودروي پژو 206 صندوقدار داشته و در نسخه رانا پلاس اين قسمت با نصب چراغ هاي جديد، جذاب تر از نسخه معمولي شده است. برخلاف طراحي قسمت جلوي پژو 206 صندوقدار، طراحي عقب آن جذابيت و خلاقيت کمتري داشته و همين امر باعث شده تا ايجاد تغييراتي در اين بخش موجب بهبود طراحي و افزايش جذابيت آن بر روي رانا شود.




©کلیه حقوق این سایت متعلق به کارستون می باشد