نيسان آبي
تاريخ حضور نيسان زامياد در ايران به بيش از 4 دهه ميرسد و هوادارانش نسبت به تواناييهاي خارقالعاده آن افتخار ميکنند؛ خودرويي که به صورت استاندارد 2.2 تن بار حمل ميکند ولي بهصورت غير استاندارد رکورد بيش از 3 تن نيز دارد!
درحاليکه اغلب وانتهاي باري موجود در کشورمان، توانايي حمل باري در حدود يک تن را دارند. زامياد هميشه به خاطر بحث ايمني بدنه، مصرف سوخت و آلايندگي تحت فشارهايي بوده است. با اين حال شرکت سازنده طي سالهاي اخير تغييراتي روي آن اعمال کرده ولي اين تغييرات هنوز هم به لحاظ فني چندان نظر کارشناسان را جلب نميکند؛
اما از سويي ديگر زامياد Z24 از نظر قيمت و کارهايي که از او سر ميزند حقيقتاً بيرقيب است و جايگزين کردن اين خودرو با نمونههاي امروزي، حتما بخشي عمدهاي از نيروي کار شاغل با آن را آزار خواهد داد. نيسان آبي متولد دهه 70 ميلادي و در واقع سومين نسل نيسان جونيور (سري 140) است. توليد اين پيکاپ ژاپني در ايران همزمان با برخي بازارهاي جهاني بود و از ابتداي دهه 50 شمسي نيز اولين نسخههاي مونتاژي آن از کارخانه زامياد بيرون آمد.
در اواسط دهه 60 شمسي خط توليد آن به سايپا واگذار شد و سايپا هم براي نخستينبار پيشرانه Z24 داتسون 720 را در دل اين وانت گذاشت و با نام سايپا 24 آنرا به بازار فرستاد. در اواخر دهه 70 شمسي خط توليد نيسان آبي دوباره به زامياد برگشت و نامش از سايپا 24 به زامياد Z24 تغيير کرد. مهمترين تفاوت زامياد Z24 با سايپا 24 ، در حذف پيشرانه ژاپنياش است چراکه نيسان خط توليد اين خودرو را در همان سالهاي ابتدايي دهه 60 شمسي متوقف کرده بود و تامين قطعات اين خودرو ديگر برايش بهصرفه نميشد. توليد نيسان آبي از اواخر دهه 70 شمسي تابه امروز همچنان در زامياد باقي مانده و در دو دهه اخير، بهبودهاي بسيار اندکي روي آن اعمال شده است. بهبودهايي مانند: تغيير چهره مختصر اين خودرو (Z24NB) در اواخر دهه 80 شمسي، اضافهشدن ترمز ABS و EBD، اضافهشدن پيشرانه 2.8 ليتري براي مدل ديزلي، اضافهشدن پيشرانه 2.4 ليتري براي مدل دوگانهسوز، تغيير ميلفرمان، نصب محدودکننده سرعت و نصب تاخوگراف. زامياد از سال 95 مدل آپشنال وانت نيسان را به بازار فرستاد که چندين ويژگي جديد مانند فرمان هيدروليک، کولر، رينگ يکتکه و لاستيک راديال را بيشتر از نيسانهاي سابق داشت. از زمستان 98 نيز زامياد توليد دوباره نيسان ديزلي را بعد از توقف دوساله، از سرگرفت؛ البته با اين تفاوت که مدلهاي 98 نيسان ديزلي مجهز به استاندارد يورو5 هستند درحاليکه پيشرانه مدلهاي 95 آن از نوع يورو3 بود