دلايل لرزش فرمان

مدیر

١٤٠٢-٤-٢٠

٢٩٤

علت لرزش فرمان

 

لرزش فرمان


لرزش فرمان در زمان حرکت خودرو به عوامل مختلفي بستگي دارد. پيش از بررسي قطعات سيستم تعليق و جلوبندي مي­بايست چرخ و لاستيک ها را مورد بررسي قرارداد تا از صرف هزينه هاي اضافه جلوگيري شود. در ادامه به شايع ترين دلايل لرزش فرمان مي پردازيم.

 

1- بررسي لاستيک ها:

لاستيک ها بايد از نظر عدم فرسودگي، دفرمگي و تنظيم باد بررسي شود. فرسودگي لاستيک ها و عدم تنظيم باد علاوه برايجاد لرزش در فرمان مي تواند موجب آسيب رساندن به قطعات جلوبندي نيز شود.

 

2- بررسي چرخ ها:

تنظيم چرخ ها از موارد مهمي است که بايد در بازديدهاي دوره اي مورد توجه قرار گرفته شود. زاويه کستر مثبت بيش از حد طبيعي و يا اختلاف زاويه کستر مي تواند منجر به لرزش فرمان شود.

 

3- خرابي پلوس ها:

پلوس قطعه منتقل کننده نيروي موتور به چرخها است. وقتي پلوس خودرو آسيب ببيند چرخاندن فرمان با مشکل و گاها با ايجاد صدا همراه خواهد بود. لرزش فرمان ناشي از خرابي پلوس معمولا با افزايش سرعت کاهش مي يابد.

 

 

4- خراب شدن بلبرينگ چرخ:

بلبرينگ از تعدادي ساچمه و حلقه براي نگه داري ساچمه ها تشکيل شده است. بلبرينگ باعث مي شود، قطعات مختلف با کمترين اصطکاک چرخش داشته باشند. خرابي بلبرينگ مي تواند باعث ايجاد لرزش فرمان شود که معمولا با صداي غير طبيعي از سمت چرخها همراه است.

 

5- خرابي و شل بودن سيبک و بوشهاي جعبه فرمان:

سيبک ها قطعات کروي هستند، براي حرکت نرم و بدون اصطکاک قطعات سيستم تعليق و جلوبندي. در صورت خرابي سيبک ها حرکت مفصلي آن با مشکل مواجه شده و منجر به لرزش فرمان مي شود.

 

6- لرزش در زمان ترمز:

در صورتي که در زمان نگه داشتن پدال ترمز فرمان شروع به لرزش کند، عامل را بايد در قطعات سيستم ترمز جستجو کرد. عواملي نظير تاب داشتن ديسک هاي ترمز و خرابي کاليپر مي تواند باعث ايجاد لرزش در زمان ترمز شود.

 






نویسنده این مقاله

نويسنده، متخصص ورود محتوا سايت کارستون

©کلیه حقوق این سایت متعلق به کارستون می باشد