پيکان خودرويي در قلب ايرانيان

مدیر

٣ روز قبل

٤٨


پيکان، يکي از نمادهاي ماندگار صنعت خودروسازي ايران است که نقش بزرگي در فرهنگ و زندگي روزمره مردم ايفا کرده است. در ادامه، تاريخچه، مشخصات فني، اهميت اجتماعي، مدل‌ها و نکات جالب درباره «خودرو پيکان» را بررسي خواهيم کرد.


تاريخچه پيکان (Paykan)

پيکان براي نخستين بار در سال ۱۳۴۶ (۱۹۶۷ ميلادي) توسط شرکت «ايران خودرو» (در آن زمان ايران ناسيونال) توليد شد. اين خودرو بر پايه مدل «هيلمن هانتر» انگليسي و با قرارداد گروه صنعتي روتس به ايران وارد شد و تا سال ۱۳۸۴ توليد آن ادامه داشت. پيکان نماد آغاز توليد انبوه خودرو در ايران محسوب مي‌شود و بسياري آن را «اولين خودروي ملي ايران» مي‌دانند[^1][^2].

  • آغاز توليد: ۱۳۴۶
  • پايان توليد: ۱۳۸۴ (مدل سواري) / ۱۳۹۳ (مدل وانت)
  • تعداد توليد: بيش از دو ميليون دستگاه

کلمات کليدي اصلي براي اين محور:

پيکان، تاريخچه پيکان، ايران خودرو، اولين خودروي ملي، توليد پيکان




جايگاه فرهنگي و اجتماعي پيکان

پيکان تنها يک وسيله نقليه نبود، بلکه نشانگر خاطرات چند نسل از ايرانيان است. اين خودرو با قيمت مناسب، استهلاک پايين و در دسترس بودن لوازم يدکي، به خودرو انتخابي ميليون‌ها ايراني تبديل شد. حتي پس از توقف توليد، وانت پيکان تا سال ۱۳۹۳ جاي خود را در ميان مشاغل حمل‌ونقل شهري حفظ کرد. امروز نيز پيکان به عنوان يک خودرو کلاسيک، يادآور دوران اوج صنعت خودرو ايران است و علاقه‌مندان بسياري دارد.

کلمات کليدي مهم:

پيکان کلاسيک، خاطرات پيکان، محبوبيت پيکان، وانت پيکان


مشخصات فني پيکان

  • موتورپيکان : چهار سيلندر خطي، ۱.۵ تا ۱.۶ ليتر
  • گيربکس: ۴ سرعته دستي
  • مصرف سوخت: بين ۸ تا ۱۰ ليتر در صد کيلومتر
  • حداکثر سرعت: حدود ۱۴۰ کيلومتر بر ساعت
  • مزايا: سيستم ساده، تعميرات آسان، قطعات ارزان
  • معايب: مصرف سوخت بالا، عملکرد متوسط ترمزها و ايمني پايين در مدل‌هاي ابتدايي


مدل‌هاي پيکان

در طول سال‌ها توليد، پيکان با مدل‌ها و تيپ‌هاي مختلفي وارد بازار شد که هر يک ويژگي‌هاي خاص خود را داشتند، از جمله:

  • پيکان جوانان
  • پيکان دولوکس
  • پيکان کارلوکس
  • وانت پيکان
  • پيکان استيشن
     

نکات جالب درباره پيکان

  • نام «پيکان» (Arrow به معني تير/پيکان) توسط احمد خيامي برگزيده شد.
  • طراحي پيکان به علت قيمت مناسب و استانداردهاي روز، خيلي سريع محبوب شد و لقب “مردمي‌ترين خودرو ايران” را گرفت.
  • بسياري از قطعات و مونتاژ پيکان از اواسط دهه ۱۳۵۰ به داخل کشور منتقل شد که نقش مهمي در خودکفايي قطعه‌سازي ايران داشت.





نویسنده این مقاله

©کلیه حقوق این سایت متعلق به کارستون می باشد